Jak na to

7 kroků, které nakopnou váš metabolismus

Nejen geny mají vliv na správné fungování metabolismu. Pochopení principu jeho činnosti a naslouchání vlastnímu tělu jsou tou nejzdravější cestou. Zařaďte mezi své denní rituály těchto 7 přirozených kroků, které rozproudí váš metabolismus!


1. Spěte


Stále ještě podceňovaný spánek má mimořádný vliv na správnou funkci lidského organismu. Pokud ulehnete do postele těsně před desátou večerní, prokážete svému metabolismu velkou službu. Ujistěte se také, že je vaše ložnice opravdový místem odpočinku, kde vás během spánku nikdo a nic neruší.


2. Snídejte


V případě, že chcete předejít ukládání tělesného tuku, snídejte. Principem metabolismu je přeměna zkonzumované potravy na energii pomocí trávicího systému a enzymů – a právě po probuzení je tento proces nejefektivnější. Pokud tělu nedodáte dostatečné množství energie, metabolismus se dostane do úsporného režimu a postupně se zpomalí.


3. Jezte pravidelně


Pravidelnost ve stravování se rozhodně vyplatí více než hladovění nebo počítání kalorií. Zkuste se na plánování či přípravu jídla podívat jako na zábavu a vytvořte si vlastní strategii. Mějte vždy po ruce kus ovoce nebo balení oříšků – v případě, že vás přepadne hlad, tak zabráníte konzumaci často nejrychleji dostupných avšak nezdravých pokrmů. Uvidíte, že pět menších porcí v průběhu dne vašemu tělu prospěje.


4. Pijte


Dostatečná hydratace je jednou ze základních podmínek správně fungujícího organismu. Ve společnosti kolují fámy o tom, jaké množství vody je potřeba denně vypít. Řada odborníků se však shoduje v názoru, že i v rámci pitného režimu je potřeba především naslouchat svému tělu a vytvořit si svá vlastní pravidla. Myslete na to, že vaše tělo vodu potřebuje a dodávejte mu ji v průběhu celého dne.


5. Hýbejte se


Dalším ze zaručených způsobů, jak rozproudit metabolismus, je pravidelný pohyb. Ať už si vás získá běh, jóga, posilování nebo tanec, důležité je, aby vás aktivita bavila. Co dělat, když svou oblíbenou lekci pro jednou nestihnete? Využijte zbytek času třeba k úklidu domova, každý pohyb se počítá!


6. Doplňujte OMEGA-3 mastné kyseliny


Dopřejte svému tělu dostatečné množství OMEGA-3 nenasycených mastných kyselin, které pomáhají zvýšit aktivitu enzymů při spalování tuků. Látky můžete tělu dodat prostřednictvím ryb (losos, tuňák, pstruh, makrela nebo třeba sardinky), ořechů, semínek nebo ve formě kapslí.


7. Přestaňte se stresovat


Ve stresu míváme tendenci sáhnout po těžších a hůře stravitelných jídlech. Snažte se proto vyhýbat stresujícím situacím či chodícím vysavačům energie a denně si vyčleňte alespoň 15 minut jen pro sebe. Odložte telefon, počítač a dobijte baterky procházkou, poslechem svého oblíbeného CD, ničím nerušenou koupelí nebo přemýšlením za zavřenými víčky.