Krása & Styl

Zázrak jménem Chia

Chia


S recepty s Chia semínky se v poslední době roztrhl pytel. K čemu jsou ale tato miniaturní zrníčka dobrá a proč jsou momentálně tak populární?


Co je to Chia?


Chia jsou drobná semínka šalvěje hispánské (Salvia hispanica). Cíleně pěstovala a sbírala již zhruba 3500 let před naším letopočtem, kdy byla významnou složkou stravy Aztéků a Mayů. Chia je v překladu z mayštiny síla. Vzhledem k náboženskému rozměru této potraviny se ale při kolonizaci Jižní Ameriky rozhodli Španělé Chiu nahradit jinými obilninami a zeleninou. Až v devadesátých letech 20. století byla Chia znovu objevena a začala se ve velkém pěstovat v oblastech Argentiny, Mexika, Peru a Bolívie.


K čemu jsou Chia semínka dobrá?


Chia semínka obsahují vysoký podíl vlákniny, bílkovin a nenasycených mastných kyselin omega 3, které si tělo nedokáže samo vytvořit. Kromě toho mají rovněž nezanedbatelný obsah vápníku, manganu, železa, fosforu a zinku. Chia semínka mají blahodárný vliv na koncentraci, na imunitu a nervový systém, dodávají tělu dostatečné množství energie a jsou rovněž vhodným doplňkem stravy v případě redukčních diet.


Jak je konzumovat?


Chia semínka na sebe dokážou skvěle vázat vodu. Osobně je doporučuji zalít vodou nebo mlékem (můžete použít kravské, sojové, kokosové nebo třeba mandlové) a nechat přes noc odstát. Semínka totiž v tekutině nabobtnají a vytvoří hmotu podobnou pudingu. Ten chutná skvěle s malinami, jahodami nebo borůvkami. Na internetu ale zcela jistě narazíte na spousty dalších receptů, které stojí za vyzkoušení!


Foto: fitgirl.nl